Leerlingen nemen meer de regie op hun eigen leerproces. Van docenten wordt verwacht dat ze het nemen van meer eigen verantwoordelijkheid door leerlingen kunnen begeleiden en monitoren. De schoolleiding legt de verantwoordelijkheid waar die moet liggen en wil minder directief en hiërarchisch werken, waardoor medewerkers meer verantwoordelijkheid voelen en nemen.
Op het Almende College kun je in veiligheid leren en samenzijn. We vinden het belangrijk om een pedagogisch en didactisch klimaat te hebben waarin leerlingen en medewerkers zichzelf kunnen zijn en het beste in zichzelf naar boven kunnen halen.
We zijn een school die middenin de Achterhoekse samenleving staat. We willen de betrokkenheid bij de regio in stand houden door samen te werken met het bedrijfsleven en het sociale domein. Tegelijkertijd willen we de deuren ook openzetten naar de verdere buitenwereld. Veel van onze havo-vwo-leerlingen zullen wegtrekken uit de regio om een vervolgopleiding te volgen. We willen ze kennis laten maken met de internationale wereld, om zodoende juist de Achterhoek als woon- en werkomgeving op waarde te kunnen schatten.
Naast de educatieve opdracht voelen we als school ook de opdracht om iedereen een prettige en plezierige leer- en werkomgeving te bieden, waarin persoonlijke ontwikkeling van groot belang is.
Op het vmbo willen we leerlingen begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling in relatie tot elkaar opdat zij gelukkige (mede)mensen blijven of worden. Daarnaast willen we onze leerlingen opleiden voor hun vervolgonderwijs zodat zij hun (ideale) plek in onze maatschappij kunnen vinden. De leerlingen ervaren zo weinig mogelijk verschil tussen ‘het schoolse leven’ en ‘het echte leven’.
Speerpunten vmbo
Vanuit onze visie hebben we met elkaar een aantal speerpunten afgesproken waar we ons de komende jaren voor in willen zetten:
1 De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig
2 De leerling leert samen met anderen
3 De leerling leert in samenhang
4 De leerling oriënteert zich
5 De leerling leert in een uitdagende, veilige en gezonde leeromgeving
6 De leerling leert in een doorlopende leerlijn
7 De leerling leert 21e-eeuwse vaardigheden
Op onze havo/vwo-afdeling werken we met een flexrooster. Dit biedt een organisatorische basis om uitvoering te geven aan de visie en geformuleerde onderwijskundige ambities:
Belangrijke gezamenlijke pijler is het coachend mentoraat. Eind schooljaar 2020-2021 hebben alle collega’s (OP en OOP) een training coachend mentoraat gevolgd. Verdiepende scholing in de coachende vaardigheden zal structureel opgenomen blijven in het scholingsaanbod van Almende.